ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ ΙΑΠΩΝΙΚΗΣ ΚΛΑΣΙΚΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ
Προλεγόμενα, μετάφραση, σχόλια: Γιάννης Λειβαδάς
κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΜΕΔΟΥΣΑ ΣΕΛΑΣ
Μια αντιπροσωπευτική ανθολόγηση από ποιήματα και κείμενα των Μπατσούο Μπασό, Κομπάγιασι Ίσσα, Μασάοκα Σίκι, Ριόκαν, Σαντόκα Τανέντα και πολλών άλλων επώνυμων και ανώνυμων Ιαπώνων ποιητών.
Η κλασική ιαπωνική ποίηση είναι ένα αντικείμενο πολυσχιδές. Για την κατανόησή της θα χρειαστεί κανείς να καταπιαστεί με τη λαϊκή προφορική παράδοση της Ιαπωνίας, τις θρησκευτικές αντιλήψεις και τα εθιμικά χαρακτηριστικά της. Είναι ένα πολυμορφικό λογοτεχνικό σύστημα, το οποίο αποτελείται από πέντε βασικούς τύπους: το χάικου (τρίστιχο), το χάιμπουν (πεζοποίηση), το τάνκα (πεντάστιχο ως δωδεκάστιχο λυρικό ποίημα), το ρένγκα (αλυσιδωτή ποίηση που αποτέλεσε τη βάση του χάικου), και το σένριου (σατιρικό ή ανεκδοτολογικό τρίστιχο).
Η συγκεκριμένη ανθολογία παρουσιάζει και τους πέντε αυτούς τύπους της ιαπωνικής ποίησης κατ’ αναλογία της βαρύτητας και της αξίας καθενός, όπως έχουν καταγραφεί και αξιολογηθεί εδώ και πολλές δεκαετίες από τους Ιάπωνες ειδήμονες και τους πιο έγκυρους μελετητές και μεταφραστές του δυτικού ημισφαιρίου.
Ο Γιάννης Λειβαδάς (γ. 1969) είναι ποιητής. Είναι επίσης εξειδικευμένος μελετητής της μοντέρνας και της μεταμοντέρνας αμερικανικής λογοτεχνίας, καθώς και του χάικου. Πέραν της ποίησης ασχολείται συστηματικά με τη λογοτεχνική μετάφραση και τη δοκιμιογραφία. Το 1993 επινόησε το σύμμεικτο σονέτο, το 2008 εισήγαγε την ιδέα της οργανικής αντιμετάθεσης. Ποιήματα και δοκίμιά του έχουν μεταφραστεί σε δώδεκα γλώσσες. Από το 2011 ζει αποσυνάγωγος στο Παρίσι.
Εργασίες του ίδιου.
Ως ποιητής:
Χάικου 1991-2008 (Εκάτη 2018)
A Sum of Haiku: 1991-1997 (Ragged Lion Press, United Kingdom 2019)
Collected Haiku (Red Moon Press, USA 2020).
Ως μεταφραστής:
Χαϊκού (εκδ. της Λίμνης 1995)
Σαντόκα Τανέντα – Χαϊκού (Άκρον 2000)
Ανθολογία Ιαπωνικής Ποίησης (Ροές 2002)
Σαντόκα Τανέντα – Φύλλα Πορείας (Έλευσις 2008)
Κομπάγιασι Ίσσα – Διακόσια Εξήντα Επτά Χάικου (Κουκούτσι 2017)
Ματσούο Μπασό – Νοζαράσι Κικό και δέκα οκτώ χάικου (Μέδουσα 2019).